Central Plaza

oriëntatie, atmosfeer en samenhang

Central Plaza heeft in april 2013 haar deuren weer geopend na een grondige zes maanden durende renovatie. De kantoren en parkeergarage zijn kort daarvoor reeds gerenoveerd en opgeleverd. GROUP A kreeg in 2011 de opdracht om de 16.000 m2 kantoren in het Central Plaza aan het Weena in Rotterdam te renoveren én heeft hier invulling aan gegeven door de oorspronkelijke opgave uit te breiden met de volgende thema’s:

De gekozen uitgebreide en geïntegreerde aanpak heeft inmiddels nieuwe kantoorhuurders aangetrokken en een volledige verhuur van de winkelruimte opgeleverd. Ook is de renovatie van Central Plaza bekroond met de ‘Award voor Duurzame Architectuur 2012’ (jury rapport: “Central Plaza is een goed voorbeeld van grootscheepse, duurzame renovatie…”), waarmee de transformatie voor opdrachtgever/eigenaar Unibail Rodamco in vele opzichten een succes is.

Het optimaliseren van de stedelijke route van CS naar het centrum van de stad is door GROUP A uitgewerkt door het verplaatsen van de entree van het winkelplaza naar de hoek van het gebouw, gericht op het nieuwe Stationsplein. Ter bevordering van de oriëntatie is een grote glazen tourniquette als een sculpturaal cilindervormig element in de arcade geschoven.  Om de bezoekersstroom in het winkelgebied beter te begeleiden zijn de winkelpuien vervangen en in een meer vloeiende lijn geplaatst en zorgen zo voor betere aansluiting op de entree’s. Het revitaliseren van het winkelgebied is gerealiseerd door vloeren te voorzien van een nieuwe slijtvaste toplaag, bewegwijzering te vernieuwen en een totaal nieuw lichtplan, een ontwerp van BeersNielsen lichtontwerpers. Samen met de nieuwe arcade indeling, routing, afwerking en materialisering, zorgen deze ingrepen voor een aangename winkelsfeer en een sterke aanhaking van het plaza op het omliggend openbaar gebied.

Het versterken van de identiteit van het Central Plaza aan het Weena is tot stand gebracht door het plaatsen van forse luifels aan de straatzijde langs het Weena die zijn voorzien van geïntegreerde verlichting en de nadruk leggen op de entree’s van het winkelgebied en de erboven gelegen kantoren. Het interieur van de kantoren heeft een volledige renovatie ondergaan, waarbij de twee entree lobby’s aan het Weena zijn voorzien van nieuwe natuurstenen vloeren, bamboe beklede muren, en 3,5 meter hoge transparante tourniquettes. Ontvangstgebieden op de afzonderlijke verdiepingen zijn ook voorzien van bamboe wanden en transparante lift deuren, waardoor ook hier daglicht binnentreedt. Toepassing van sterk geluidwerende plafonds, in een stramien van 1.800 mm, maakt geluidisolatie boven de plafonds overbodig en garandeert grote flexibiliteit in de inpassing van verschillende kantoorconcepten. Na de renovatie en daarmee gepaard gaande toepassing van een nieuw klimaatconcept, is het energielabel van E naar A opgetrokken.

Feiten

Opdrachtgever

Unibail Rodamco

Opdrachtgever

Fakton Ventures bv

Opgave

Renovatie

Locatie

Weena, Rotterdam, NL

Omvang

16.000 m² kantoren

Omvang

3.800 m² winkel

Functie

Retail, kantoren, parkeerplaatsen, woningen

Start ontwerp

Januari 2011

Start bouw

Juni 2011

Opgeleverd

April 2013

In samenwerking met

Roukens + Van Gils

Awards

Award Duurzame Architectuur 2012

Fotografie

Ossip van Duivenbode

De makers van dit project

Folkert van Hagen

Folkert van Hagen

folkert@groupa.nl Architect | Partner

Brigitte van der Tuin

Brigitte van der Tuin

brigitte@groupa.nl Interieur architect

Birgitta Rottmann

Birgitta Rottmann

birgitta@groupa.nl Architect | Projectleader

Ramon Wijsman

Ramon Wijsman

Externe betrokkenen

Lichtontwerpers

Beersnielsen