zoeken

Premetro Antwerpen

Een ontbrekende schakel in het Antwerpse Openbaar Vervoer

Het premetro-netwerk van Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn in Antwerpen, zoals voorzien in de jaren ’70 en ’80, wordt afgebouwd. De tunnel onder de Kerkstraat en de Pothoekstraat wordt in gebruik genomen en vier onvoltooide stations worden afgewerkt en van toegangen voorzien. Voor deze opgave heeft de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn het multidisciplinaire team van GROUP A, archipelago en Tractebel geselecteerd als studiebureau.

Meer Minder

Het betreft een studie naar het in gebruik nemen van de ongebruikte tunnel onder de Kerkstraat en de Pothoekstraat met de stations Stuivenberg en Willibrordus en de afwerking en het voltooien van de stations Drink en Morckhoven op de lijn onder de Turnhoutse- en Herentalsebaan. Het ontwerpteam ziet het als belangrijke uitdaging om de aanwezige ‘betonnen hardware’ uit de jaren ’70 en ‘80 te vertalen naar het heden. Het streven is om stations te realiseren die uitnodigend, herkenbaar en sociaal veilig zijn, met een uitstraling die recht doet aan het unieke karakter van de stad Antwerpen.

Karakteristiek betonnen buizendak
In het voorontwerp is veel aandacht besteed aan het ‘buizendak’. Deze constructiemethode is kenmerkend voor de Antwerpse premetro-stations. Door deze elementen uit de ruwbouw zichtbaar te maken en aan te lichten wordt de herkenbaarheid van de stations en het gevoel van ruimte en hoogte versterkt.

Materiaalgebruik
Nieuwe, gepolijste en hedendaagse materialen worden toegevoegd aan de ruwe constructies, om zo het contrast tussen oud en nieuw te versterken. Tot de toegepaste materialen behoren keramisch tegelwerk, geglazuurde wandelementen, koperen leuningen en veel glas. De vloer wordt overzichtelijk en ‘leeg’ gehouden door inrichtingselementen zoals bewegwijzering, informatie en techniek te integreren in de wanden.

Locatie specifieke entrees
Afhankelijk van de omstandigheden en de specifieke eisen die de omgeving stelt worden de entrees op een passende manier in de stad geïntegreerd. Door de inval van daglicht in de stations te maximaliseren wordt de oriëntatie van de reizigers en de sociale veiligheid vergroot. Op een aantal plekken kunnen appartementsgebouwen boven de entrees worden gerealiseerd.

Herkenbaarheid
Kunst en verbijzonderingen op de verschillende niveaus van de stations zorgen voor een stations-unieke uitstraling. De geglazuurde wandelementen op de dieper gelegen perrons variëren in kleur en vormgeving en dragen bij aan de herkenbaarheid van ieder station. De kunst in de lokethallen gaat de dialoog aan met de omgeving, die van station tot station verrassend verschillend is.

Feiten

Opdrachtgever

Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn

Opgave

Afwerking metrotunnel en 4 metrostations

Locatie

Antwerpen, BE

Functie

Metrostations

Start ontwerp

Januari 2021

In samenwerking met

archipelago en Tractebel

Visualisaties

PF Visual
Meer feiten Minder feiten

De makers van dit project

Maarten van Bremen
Maarten van Bremen
maarten@groupa.nl

Architect | Partner

Maarten Lever
Maarten Lever
maartenlever@groupa.nl

Architect | Projectleider

Thilini Warnakulasuriya
no-profile-image
Marijn Heijnis
no-profile-image
Bas Cuppen
Bas Cuppen
bas@groupa.nl

Bouwkundige

Externe betrokkenen
Loading...