Stationsgebied Harderwijk is volledig getransformeerd als gevolg van de inpassing van het Randstadspoor en mogelijke intercity stop. De voormalige gelijkvloerse kruising tussen sporen en hoofdverkeersstructuur is vervangen door een ongelijkvloerse kruising op een nieuwe plek. De nieuwe tunnel vormt nu de interwijkse verbinding voor auto’s, fietsers en voetgangers en biedt tevens toegang tot de treinperrons.
Het stationsplein is de ‘spin in het web’. Die verbindt alle stations-functies met elkaar en organiseert de loopstromen. Midden op het plein ligt de luie trappartij van geel-grijs Portugees graniet, met zijn breed uitwaaierende treden. De treden bieden voldoende zitruimte en overzicht en bieden comfort voor de reiziger.
De markante luifel van het stationsgebouw vormt een centrale wachtruimte. Deze plek is het ‘hart’ van het Stationsplein, mede door de botterbank, een uniek meubelstuk, opvallend voor het station geplaatst en refererend aan het visserij verleden van de stad. Het stationsgebouw sluit zowel aan op maaiveld- als op tunnelniveau en reizigersvoorzieningen en commerciële ruimten liggen direct langs de loopstroom tussen trein en bus. Zo worden twee niveaus op een aantrekkelijke wijze met elkaar verbonden.
De nieuwe tunnel vormt nu de interwijkse verbinding en de nieuwe toegang tot de treinperrons. En is ontworpen als een ruime en lichte passage voor voetgangers, fietsers en auto’s. De oude, gelijkvloerse, kruising tussen sporen en hoofdverkeersstructuur is gesloten en vervangen. Aan de noordzijde zijn het nieuwe stationsplein, busstation, stationsgebouw met luifel en de gebouwde fietsenstalling als één samenhangend geheel ingepast tussen de sporen en bestaande bebouwing. De nieuwe parkomgeving, nieuwe fietsroute met fiets-brug en fietsenstalling zijn aan de zuidzijde ingepast. Hierdoor sluit het nieuwe station aan beide zijden van het spoor op een logische manier op elkaar aan.
Feiten
Opdrachtgever
Gemeente Harderwijk
Stakeholders
Prorail en NS Stations
Locatie
Stationsplein, Harderwijk, NL
Opgave
Stationsgebouw en omgeving
Functie
Stationsgebouw en inrichting openbare ruimte, stationstunnel, fietsenstalling (1500 fietsen) en busstation
Start ontwerp
Juli 2013
Start bouw
September 2015
Opgeleverd
Maart 2017
Awards
Blauwe Kamer Jaarboek 2017
Fotografie
Ossip van Duivenbode