Service Apotheek

een nieuwe interieuridentiteit met als thema service voorop

GROUP A is verantwoordelijk voor de nieuwe interieuridentiteit van de Service Apotheek, waar het draait om de positieve klantbeleving, met als thema Service voorop. Service Apotheek heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. Samen met Fabrique is er aan de ‘aangescherpte merkpositionering’ gewerkt. Het doel is zowel landelijk (corporate) als lokaal (apotheek) het merk Service Apotheek herkenbaar maken.

Imago-interieurconcept
Service Apotheek heeft GROUP A gevraagd een nieuw interieurconcept te ontwerpen dat toegepast kan worden op verschillende Service apotheken. Van klein tot groot, van nieuwbouw tot monument, van individueel tot onderdeel van een gezondheidscentrum en van conceptstore tot simpele verbouwing. De merkpositionering van Fabrique met de kernwoorden ‘Gastvrije expert’ is daarbij het uitgangspunt waarbij in samenwerking het ‘imago-interieurconcept’ verder is ontwikkeld. Niet alleen het beroep van de apotheker is veranderd, ook de apotheek als ‘winkel’ is sterk veranderd door de wensen van klanten en personeel. Daarbij is het belevingsaspect steeds belangrijker in de keuze van een apotheek. Een moderne ‘Look & Feel’ is dan ook essentieel met daarbij de volgende ontwerpprincipes: welkom gevoel, visueel contact, toegankelijkheid en openheid, privacy, comfort voor de klant en professionaliteit.

Zonering
Die ‘Look & Feel’ begint bij de voordeur. Een open en gastvrije ontvangst draagt namelijk positief bij aan het imago van Service Apotheek. Vanuit deze gedachte is het ‘Zone-concept’ ontwikkeld, waarin de apotheek in 4 zones is onderverdeeld en de harde scheiding tussen ‘voorkant’ en ‘achterkant’ is losgelaten voor een nieuw concept van openheid en gastvrijheid. Zone 0 bestaat uit de gevel en de entree, zone 1 is de wacht- en publieksruimte, in zone 2 vindt men de balie- en spreekruimte en zone 3 is de backoffice. Deze duidelijk zonering en efficiënte indeling zorgt tevens voor meer privacy en overzicht.

Toolbox
Service Apotheek bestaat uit zo’n 500 zelfstandige franchise-ondernemers. Het nieuwe interieur kan dan ook niet in één nacht geïmplementeerd worden. Ook de diversiteit aan verschillende apotheken en omstandigheden heeft gevolgen voor de uitvoerbaarheid. Daarom is gekozen voor een schaalbaar en modulair ‘imago-interieurconcept’, door het ontwikkelen van een ‘Toolbox’, gevat in een elementenmatrix. De ‘Toolbox’ bestaat uit verschillende interieuronderdelen, waaronder balies, handverkoopdisplays en vitrines, plantenbakken, promotiemeubels, modulaire banken en speelmeubel, die onafhankelijk van elkaar kunnen worden uitgevoerd. De elementenmatrix wordt gebruikt als keuzepalet waar de ambitie en maat van de apotheek snel kan worden afgezet tegen de mogelijkheden en investeringen.

Schakering van blauwe tinten
Na het implementeren van de diverse elementen uit de ‘Toolbox’ zien we voor de wacht- en publieksruimte een open, warme, vriendelijke en toch professionele sfeer voor ons. In het oog springen de verticaal massief houten latjes op blauw MDF en een schakering van blauwe stoffen op de wachtbank, geplaatst tegen een neutrale witte tot warm-grijze achtergrond. Bij de uitstraling van de balie- & spreekruimte zijn de balies en service desks beeldbepalend en cruciaal voor het gevoel dat je overhoud aan een bezoek aan de apotheek. Overzichtelijk en opgeruimd, maar niet te clean. Open en transparant maar met genoeg privacy. De backoffice is het domein van de apotheker. In sfeer aansluitend op de balie- en spreekruimte maar technischer en professioneler met minder blauw accenten in dezelfde neutrale witte omgeving. Een uitgekiend verlichtingsplan en goede akoestische maatregelen maken het geheel tot een nieuwe prettige werk- en klant omgeving.

Circulariteit
De interieurelementen die niet conflicteren met het nieuwe interieurconcept blijven behouden of worden aangepast. Zo wordt een balie omtimmerd, apothekerskasten voorzien van nieuwe folie of een bank opnieuw bekleed. Qua duurzaamheid en budget gaan we zo zuinig mogelijk met materiaal en grondstoffen om. Hergebruik heeft de voorkeur boven nieuw. Een materialen- en interieurelementenbank wordt opgezet waar de verschillende apotheken uit kunnen putten.

Al deze ingrepen dragen bij aan de positieve beleving van bezoekers en werknemers en aan de individuele herkenbaarheid van apotheken. En zo aan de doelstelling om het gastvrije imago van het merk Service Apotheek te versterken.

Feiten

Opdrachtgever

Service Apotheek

Opgave

Interieur, Product

Locatie

Diverse locaties Nederland

Functie

nieuw interieurconcept Service Apotheek

Start ontwerp

april 2020

Start bouw

September 2020

Opgeleverd

november 2020, pilot Service Apotheek Epe

In samenwerking met

Fabrique

Fotografie

Aiste Rakauskaite

De makers van dit project

Maarten van Bremen

Maarten van Bremen

maarten@groupa.nl Architect | Partner

Raymond Leentvaar

Raymond Leentvaar

raymond@groupa.nl Interieur | Projectleider

Brigitte van der Tuin

Brigitte van der Tuin

brigitte@groupa.nl Interieur architect

Laura Onnis

Laura Onnis

laura@groupa.nl Architect en visual artist

Sophie Dogterom

Sophie Dogterom

sophie@groupa.nl Ontwerper

Externe betrokkenen

Meubelmaker

Interstore

Aannemer casco

Built by De Wildt

Lichtontwerp

Studio Rublek