zoeken

Metro Oostlijn

Terug naar de basis

Metro Oostlijn in Amsterdam is weer een veilige en aangename plek met een sterke identiteit. Zonder het oorspronkelijke karakter te ontkennen, maar juist door het zichtbaar maken van het oorspronkelijke ruw ogende DNA in combinatie met de toevoeging van contrasterende verfijnde materialen, is een toekomstbestendige en comfortabele Metrolijn herrezen.

Meer Minder

GROUP A is verantwoordelijk voor de renovatie van Metro Oostlijn. Het ontwerp gaat ‘terug naar de basis van het oorspronkelijke ontwerp’, maar is ook ‘een visie op de toekomst’, en daarmee hét antwoord op de vraag van Gemeente Amsterdam. De renovatie omvat de herinrichting van 16 originele stations.

De Oostlijn loopt dwars door Amsterdam, met deels onder- en deels bovengrondse stations. Met de renovatie hebben wij het negatieve imago van de lijn omgezet in een nieuwe sterke frisse identiteit. Een eigentijdse metro die goed functioneert, overzichtelijk is en prettig om te gebruiken. De Oostlijn werd in de jaren ’70 ontworpen als “totaalontwerp”. Kunst, meubels, bewegwijzering en treinen werden ontworpen voor de nieuwe lijn. Het oorspronkelijke concept is door adhoc aanpassingen verrommeld. Nieuwe technische eisen werden doorgevoerd, nieuwe huisstijlen uitgerold, toegangsregimes herzien, OV-poortjes geplaatst en reizigersinformatie aangepast.

Metro Oostlijn is een uniek voorbeeld van brutalisme in de Nederlandse openbare architectuur, van de hand van architecten Spängberg en Van Rhijn. Door het oorspronkelijke ‘DNA’ als basis te gebruiken ontstaat een solide en rustige achtergrond. Geschilderd brutalistisch beton is gereinigd en verlicht om zijn oorspronkelijke schoonheid en karakter te onthullen. Indirecte verlichting zorgt ervoor dat de ruimte op een comfortabele manier voelbaar wordt. Nissen zijn gesloopt en muren gladgestreken om passagiersstromen en gevoel van sociale veiligheid te verbeteren. Ruimtelijke interventies brengen daglicht en overzicht. Lichtaccenten en vides zorgen voor de oriëntatie van de reiziger. Het openen van liftschachten versterkt de vindbaarheid van de metro in de stad.

De constructies van het oorspronkelijke ontwerp zijn compromisloos en ruw. Nieuwe toevoegingen hebben eenzelfde uitgesprokenheid, maar op detailniveau meer verfijning om contrast tussen oud en nieuw te accentueren. Materialen zoals glas, op maat gemaakte geglazuurde tegels en warm gekleurd hardhout zijn toegepast in tegenstelling tot het ongepolijste karakter van béton brut. Het rustige kleurgebruik in de metro laat alle materialen goed uitkomen.

Het publieke karakter van de Metro wordt versterkt door toevoeging van zorgvuldig ontworpen commerciële ruimtes en stationsmeubilair. Alle ‘verrommelende’ elementen, zoals kaartautomaten, camera’s en informatiepanelen zijn geclusterd en geïntegreerd in de architectuur om rustige en begrijpelijke ruimtes te creëren. Deze clusters zorgen voor helderheid en zijn aanpasbaar voor veranderingen in de toekomst.

Niet alleen de architectonische ingrepen maar ook de ‘stationsverbijzonderingen’ van Atelier René Knip, bestaande uit tegeltableaus en stationsnamen, zorgen voor herkenbaarheid van de Oostlijn als geheel. De stilistische opzet van de tableaus is bewust gekozen, zodat verschillende reizigers zich hiermee kunnen identificeren. De illustratieve laag, opgebouwd uit 20 sjablonen, is gezet met handgemaakte tegels van Koninklijke Tichelaar. Met deze stationsverbijzonderingen is een ruimtelijke zonering in de stations aangebracht die structuur biedt.

Door alle ingrepen is de vindbaarheid en de ervaring van sociale veiligheid op de stations toegenomen. Het toekomstbestendig maken van de lijn heeft het passagierscomfort verhoogt en draagt zo bij aan de mobiliteit en het gastvrije karakter van Amsterdam.

Feiten op een rij

Opdrachtgever

Dienst Metro Amsterdam

Opgave

Renovatie 16 metro stations Oostlijn

Locatie

Metro Oostlijn, Amsterdam, NL

Omvang

16 stations

Functie

Metrostations

Start ontwerp

Mei 2009

Start bouw

April 2016

Opgeleverd

2018

Fotografie

DigiDaan

In samenwerking met

Fabrique

In samenwerking met

Atelier René Knip
Meer feiten Minder feiten

De makers van dit project

Maarten van Bremen
Maarten van Bremen
maarten@groupa.nl

Architect | Partner

Adam Visser
Adam Visser
adam@groupa.nl

Architect | Partner

Folkert van Hagen
Folkert van Hagen
folkert@groupa.nl

Architect | Partner

Maarten Lever
Maarten Lever
maartenlever@groupa.nl

Architect | Projectleider

Pia Fischer
Pia Fischer
pia@groupa.nl

Architect | Projectleider

Bas Cuppen
Bas Cuppen
bas@groupa.nl

Bouwkundige

Xander van Dijk
Xander van Dijk
xander@groupa.nl

Architect

Dennis Berger
Dennis Berger
dennis@groupa.nl

Bouwkundige

Frank Deltrap
Frank Deltrap
frank@groupa.nl

Architect | Projectleider

Chris Woltjes
Chris Woltjes
chris@groupa.nl

Architect | Projectleider

Suzanne Linders
no-profile-image
Susana Ayres
no-profile-image
Kenny Kwong
no-profile-image
Richard Bax
no-profile-image
Tuomas Jarvinen
no-profile-image
Tuomas Jarvinen
Engin Kinsiz
no-profile-image
Anna Szczegielniak
no-profile-image
Qian Ren
no-profile-image
Jacek Szczegielniak
no-profile-image
Jacek Szczegielniak
Externe betrokkenen
Loading...